onsdag 7 april 2010

GÄSTINLÄGG: Finansbloggaren Cristoffer Stockman

Har du för mycket aktier?

Jag har blivit tillfrågad om jag inte kunde skriva kunde skriva ett gästinlägg på denna blogg. Då jag är lite svag för trevliga frågor så fick jag lov att tacka ja.

Så vad skall man då skriva i ett blogginlägg som riktar sig till aktieintresserade killar och tjejer mellan 18 och 29 år? Nu är jag själv inte så värst mycket äldre så man borde ju kunna känna målgruppen hyfsat.

Jag tror många aktieintresserade ungdomar bär på drömmen om den stora rikedomen. Man har tagit fram excelfilen och lagt upp en snygg formel med XX% i avkastning och XXXXkronor varje månad i nysparande som talar om att den första miljonen är intjänad då och man är ekonomiskt oberoende och kan leva på aktieutdelningar några år senare. Osv…. den ljusnande framtid är vår!

Sedan har vi ju också alla lärt oss genom finansiell teori att ju yngre man är och ju fler år man har framför sig desto mer aktier bör man ha och desto mer risk bör man ta. Sedan lagom till pensionen så skall man ”casha in” och sätta pengarna på bankboken eller sommarstugan.

Personligen så tror jag att ett vanligt problem hos många yngre aktiesparare är just att man äger för mycket aktier. Vafalls? Har jag drabbats av någon sinnesförvirring? Inte alls.

Problemet är att många 25 åriga högskolestudenter (ursäkta den lite smått raljanta tonen) är att man inte är så långsiktig med sitt aktiesparande, i själva verket så kanske man behöver pengar till en bostad och familjebildning inte allt för många år från nu och det är lätt att underskatta sitt framtida konsumtionsbehov (tro mig, trallvirke till lilla uteplatsen är inte billigt!).

De pengarna till kontantinsatsen till bostadsrätten eller den lilla pendlingsbilen som man var tvungen att skaffa för att ta sig till jobbet ja dom pengarna tycker jag inte du skall ha i aktier. Ett annat problem med för mycket aktier är att man inte är så likvid, man är så att säga ”all-in” hela tiden och blir mer eller mindre helt beroende av börsens utveckling och det tråkigaste av allt är att när börsen då råkar klappa ihop med ojämna mellanrum så blir det inte så kul med aktier för man har inte råd att köpa fler när dom är på rea…

Så ta nu och se till att börja i rätt ände att bankboken är ganska så full först, sen har du råd att ta risk.

Cristoffer Stockmann är finansbloggare och hans blogg hittar du på http://cristofferstockman.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. När du vänder dig till Unga Aktiesparare tror jag att du har rätt Stockman: buffert först och spara bara pengar du av avvara på lång sikt.

    Till en mer genomsnittlig grupp ungdomar är nog mitt tips att sätta av en liten del långsiktigt. Glöm av det kapitalet men använd, om du måste, avkastningen.

    SvaraRadera