2010-02-22 Jag ser för tillfället inte några triggers till att köpa aktien då osäkerheten för framtiden är för stor för Gripen och då ledningen inte tror på ökad tillväxt för hela koncernen. Dessutom anser jag att bolaget är övervärderat relativt sina konkurrenter och därför tror vi inte att SAAB orkar lyfta på kort sikt. Rekommendationen är därför avvakta på aktien med en riktkurs på 106 kr.
SAAB är en försvarskoncern som erbjuder produkter, lösningar och tjänster inom militärt försvar och säkerhet. Verksamheten är uppdelat i följande affärsområden:
- Security and Defence Solutions
- Dynamics
- Electronic Defence Systems
- Support and Services
- Aeronautics
Det är inom affärsområdet Aeronautics som SAAB:s välkända Gripenprogram finns och förmodligen mest associeras med bolaget. SAAB har splittrat antalet affärsområden från tre till fem från 2009 till 2010. Av den anledningen finns inte siffror för alla fem utan vi lär titta till de tre tidigare. De tre tidigare affärsområdena var Security and Defence Solutions, Systems and Products och Aeronautics.
SAAB är ett relativt konjunkturokänsligt bolag som har haft en hög genomsnittlig tillväxt de sista 5 åren. Anledningen till detta är att bolaget inte agerar på vanliga marknader; det är i många fall inte andra bolag som är kunder utan det är kunder av landskaraktär. Aktiekursen är dock inte kopplat till omsättningstillväxten då aktiekursen de sista 5 åren haft negativ avkastning. Det är just affärsområdet Aeronautics som har haft volatil omsättning och som har påverkar aktiekursen.
Den 12e februari kom SAAB in med sitt bokslut för helåret 2009. Bokslutet ansågs vara en besvikelse och lyckades inte nå upp till de förväntningar som marknaden hade på rapporten. Detta resulterade i att aktiekursen straffades med en nedgång på 13 %.
Orderstocken, som är en viktig indikator på SAAB:s framtid minskade till 39,4 miljarder från 45,3 miljarder året innan. Detta tolkades som att SAAB har en svagare ställning på marknaden och risken finns att omsättningen minskar i framtiden. Själva omsättningen ökade dock med 4 procentenheter från 2008 till 2009. Rörelsemarginalen uppgick 2009 till 5,6 % från 0,7 % föregående år. Justerat för engångsposter föll rörelseresultatet med 3 %, från 8,4 % år 2008 till 5,4 % 2009.
Detta var också en av anledningarna till att aktien straffades. Anledningarna till ordernedgången kan härledas till både makro och mikrofaktorer. Makrofaktorer så som den globala lågkonjunkturen gjorde att SAAB:s marknader påverkades negativt. Det har varit ett turbulent år i världen och SAAB:s ordernedgång har inte låtit vänta på sig. På grund av den osäkerhet som finns har flera stora ordrar blivit framskjutna då kunder skjutit upp investeringsbeslut.
Gripenprogrammet inom affärsområdet Aeronautics är utan tvekan det affärsområde som påverkar aktiekursen mest och är lite av bolagets akilleshäl. SAAB som koncern redovisar en rörelsemarginal på 5,6 %, samtidigt som Aeronautics visar en rörelsemarginal på 0,1 % och är i relation det minst lönsamma affärsområdet. Under 2008 hade Aeronautics en rörelsemarginal på -20,7% medan de andra affärsområdena hade 7,8 % respektive 8,3 % i rörelsemarginal. Aeronautics har dragit ner marginalerna för bolaget trots att affärsområdet under 2009 stod för mindre än en tredjedel av nettoomsättningen. Att Aktiekursen varit tillbakapressad visar affärsområdets signalvärde för SAAB:s aktiekurs
SAAB har även haft problem med att få in order på Gripen. Allt fler länder väljer andra tillverkare. Att grannlandet Norge valde amerikanska flyg framför Gripen stack i ögonen på många svenska politiker. Vi tror i likhet med många bedömare att bolaget inte ser ut att lyckas ta hem den stora Brasilienordern som uppges vara värt ca 50 miljarder kronor och som innehåller 36 stridsflygplan. Konkurrensen kommer främst från franska Dassault Rafale som förväntas dra det längsta strået. Brasiliens president själv har uttalat sig om att han gillar det franska planet bättre än JAS Gripen och att han ser att tekniköverföring från Frankrike är bättre och lättare.
Orderingången för Gripen är snarare en storpolitisk fråga, än en fråga på företagsnivå vilket gör det väldigt svårt att bedöma utgången. Vi håller med de flesta bedömare om att framtiden kommer att vara hårt konkurrensutsatt inom affärsområdet Aeronautics och företaget kommer få det svårt att få hem order för stridsflygplanet JAS. Detta baserar vi på att affärsområdet från 2008 till 2009 tappade närmare hälften av orderingången och att Sverige är ett litet land. Eftersom det är ett politiskt spel väljer många kunder att köpa från större länder som har mer politisk makt.
Jämfört med andra bolag inom svensk industri ser SAAB inte heller attraktivt ut. Med en ev/ebitda multipel på 10,5 är det högt relativt andra branschkollegor vilket är relativt högt i jämförelse med andra bolag inom branschen som har en ev/ebitda multiplar under 10. Vi anser att det då är bättre att köpa ett bolag med lägre ev/ebitda multipel. Att SAAB har en högre ev/ebitda multipel som är högre än branschgenomsnittet kan tolkas som att SAAB är övervärderat. SAAB värderas idag också till P/E-tal på ca 15 vilket är i enlighet med branschgenomsnittet. Vi anser att bolaget baserat på P/E-talet är värderat i enlighet med de andra bolagen inom industrin.
Det som under 2009 såg ljust ut var att omsättningen faktiskt steg med 4 % och att detta endast var genom organisk tillväxt. Dessutom lyckades SAAB upprätthålla marginalerna samtidigt som bolaget haft en positiv kassaflödesutveckling.
Vi ser med tillförsikt på framtiden för SAAB. Bolaget säger att de även i fortsättningen kommer att satsa på forskning och utveckling, främst gällande Gripen. De får en del av sin forskning och utveckling sponsrad av sina kunder. Detta är möjligt då många av deras kunder är länder som investerar i ett bra försvar. Denna utveckling tror ledningen kommer att fortsätta även i framtiden. Dock tror ledningen på en minskad tillväxt år 2010 jämfört med 2009 trots att bolaget har som mål att växa 5 % per år. Detta var också bidragande till att aktien straffades på rapportdagen
Analys av: Ordf. Unga Aktiesparare Linköping
Bra analys verkligen och ännu bättre är att ni valt att analysera SAAB som för tillfället är hur aktuellt som helst
SvaraRadera